mandag 1. oktober 2012

Lampeskjermer på 1-2-3

 
 
 

Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger på forrige innlegg om utelampene vi har pusset opp!
Dere er store motivatorer skal dere vite :o)
 
Og mens vi er inne på temaet lamper; jeg har sydd nye lampeskjermer til den flotte lysekronen vår og tenkte å vise dere hvordan jeg gjorde det.
 Jeg hadde en formening om at det skulle være veldig mye jobb, for sist jeg laget en lampeskjerm sydde jeg den på stativet og det tok tid!
 Denne metoden var imidlertid rask og enkel.





Lysekronen hadde klassiske, rutemønstrede skjermer, men jeg tror dette stoffet vil passe bedre i stua vår. (Denne måten å sy trekkene gjør at du ikke trenger ødelegge de gamle, men kan bruke de igjen dersom du vil bytte litt på det.)
Først knytter jeg opp strikkene som holder stoffet på plass på skjermen, og bruker det gamle trekket som mal.
 
 

Så bretter jeg inn stoffet på langsidene og syr to løpeganger før jeg syr kortsidene sammen på vrangen slik at det blir en sylinder.
 




I løpegangene trer jeg hattestrikk (lurt å bruke en sikkerhetsnål), som jeg har klippet til etter mål fra strikkene på det gamle trekket.




"Sylinderen" trer jeg utenpå selve skjermen og strammer til strikken  i toppen og bunnen. Strikkene knyttes med en dobbeltknute før jeg klipper av endene sånn at knuten vises minst mulig. Jeg knytter også en strikk utenpå trekket for å få fram fasongen på skjermen.





Alle skjermen er ferdige, de mangler bare...
 
 
 
 

...en blonde eller et bånd for å skjule strikken. Denne legger du bare utenpå strikken og syr fast med noen sting der endene møtes.
 
 
 
 

Skjermene er på plass...
 
 
 
 

...nå mangler det bare å få montert  lysekronen i stua i Lunden :o)


6 kommentarer:

loftkroken sa...

Så vakre skjermer :))
Tror jeg må på lampeskjerm leting på Gjenbruk ;)
Du er kjempeflink :)

Klemmer

Hulda sa...

Det ble jo bare SÅ bra! Flotte lampeskjermer du har sydd. :) Lekker lampe. :)

Eldhuset sa...

Det ble KJEMPEfint! Det har jeg lyst til å prøve en gang også!

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Hei!
Jeg har ikke vært her siden du malte gulvene! Så mange flotte innlegg du har hatt siden da. For det første var lampen i dette innl. så flott! God idé!
Og utelampene - wow - det var imponerende så flotte de ble!
Og den sjarmerende krydderhyllen på kjøkkenet er superfin! Så mye koselig du/dere har!:-)

ha en flott helg!

Klem fra Hjørdis

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Hei!
Ja, dette ble virkelig fint! Så hyggelig stoff du valgte, og som passet SÅ godt til lampen! Gleder meg til å se den på plass! :-))

God helg!

Klem Cathrine :-)

Gamlestogo sa...

Så nydelige skjermene ble!! Koselig stoff var det også!
Og super trinn-for-trinn forklaring!
Du er flink!

Ha en fin ny høst uke :-)

Ingid :-)

Legg inn en kommentar